De Ommezwaai op zoek naar (grote) vragen.

Wat staat daar nou in de titel zie ik velen van jullie denken. Op zoek naar vragen?? Op zoek naar antwoorden zul je bedoelen. Ja, dat natuurlijk ook wel, maar die halen we nu al vaak uit een antwoordenboek of vinden we op Wikipedia. De komende tijd gaan we juist ook op zoek naar vragen, het liefst ‘grote’ vragen. Vragen die voortkomen uit verwondering. Verwondering waarvan wij hopen dat die nog steeds aanwezig is bij onze leerlingen en bij de leerkracht. Door het jarenlang (klassikaal) lesgeven aan de hand van het lesboek, waarbij de leerlijn nauwlettend gevolgd wordt, kan het zijn dat dit diep is weg gezakt. We zullen misschien wel diep moeten graven, bij onze kinderen, maar ook bij ons zelf. Een mooie, flinke uitdaging dus.

Waarom vinden wij het zo belangrijk om samen met de leerlingen de ‘verwondering’ weer centraal te stellen. Wij denken dat de kern van het onderwijs niet alleen zit in het overdragen van kennis, wat uiteraard ook noodzakelijk is, maar dat er ook nog een andere opdracht aan ons is gegeven. Namelijk de kinderen zo goed en breed mogelijk voorbereiden op een plaats in de maatschappij. Daarbij is het kunnen lezen en rekenen onontbeerlijk. Maar minstens zo belangrijk de kennis van de wereld om ons heen, de samenleving waarin wij leven kunnen begrijpen. En hoe je daar als individu een onderdeel van uit wil/kunt maken. Dit vraagt om een kritische, onderzoekende houding, iets wat wij (de onderwijsgevenden) de leerlingen moeten leren ontwikkelen.

Gert Biesta, een belangrijke onderwijspedagoog, heeft dit kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming genoemd. Binnen Wonderwijs, ons onderwijsconcept, gaan wij uit van aardig, vaardig en waardig. Aan ons de taak om aan alle drie aspecten evenveel aandacht te schenken gedurende de schoolperiode. Wij denken dat het op zoek gaan naar de ‘grote’ vragen en deze dan samen met de leerlingen onderzoeken, een goede manier is om al deze drie aspecten aan de orde te stellen.

Wat zijn nu die zogenaamde ‘grote’ vragen. Die zijn natuurlijk heel divers, maar beginnen meestel met een ‘waarom’, ‘wanneer’ of ‘hoe’. Een mooi voorbeeld geven de leerlingen van een groep vijf/zes: Waarom is urine geel? Een mooie vraag die allerlei subvragen heeft: van wat gaat het lichaam in en wat komt er uit tot wat doet de maatschappij er mee en heeft het ook een functie. En een bezoekje aan een ziekenhuis of zuiveringsinstallatie ligt natuurlijk ook voor de hand. We laten de leerlingen het lekker zelf uitzoeken, onder begeleiding van ons uiteraard. En het antwoord, of meerdere antwoorden, die

img_1118
Hier de vragen van groep 4.

komen er wel. Eerst de goede vragen en daar zijn we hard naar op weg.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s