De eerste stapjes naar gepersonaliseerd leren met Muiswerk

Op mijn school, de Ommezwaai, zitten we midden in een zoektocht naar gepersonaliseerd leren. We hebben nu een jaartje ervaring met een aantal Ipad’s in de klas, maar behalve dat dit de leerlingen meer motiveert voor het onderwijs, brengt dit ons niet verder in dit proces.  Uiteraard is motivatie een belangrijke voorwaarde voor leren, maar de leerling is niet méér eigenaar van zijn leerontwikkeling geworden.

Vlak voor de zomervakantie jaar kwam ik via het web in aanraking met Muiswerk en daarin zag ik wel mogelijkheden voor onze school. Hoe precies wist ik nog niet, maar de uitgangspunten van dit programma kwamen aardig overeen met onze ideeën op school. We hebben ons aangemeld en zijn afgelopen woensdag met nog drie leerkrachten naar een stoomcursus in Bennekom gegaan.  Het bijzondere was dat we alle vier tijdens deze bijeenkomst een zelfde idee kregen over hoe Muiswerk in te zetten.  Ons spelling-en taalonderwijs zou heel goed ingevuld kunnen worden door de programma’s van Muiswerk. Omdat de leerkracht de inhoud per leerling kan klaarzetten, wordt er onderwijs op maat geboden. Dit is een eerste stap. Deze stap hebben een aantal leerkrachten vandaag al in de praktijk gebracht. Erg enthousiast ware ze.  En dit gold niet alleen voor de leerkrachten, de leerlingen waren dit evenzeer.

Uiteraard is hiermee het stuur nog niet (gedeeltelijk) overgedragen aan de leerling, wat naar mijn mening het uiteindelijk doel moet zijn. Maar de leerling krijgt al wel de keus waar en wanneer  hij /zij de lessen wil maken. En er wordt alleen nog maar gewerkt in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’. Dat is al een mooi begin. IMG_0543

De komende twee weken gaan we verder met het uitproberen en na de herfstvakantie echt in een aantal groepen inzetten.

Daarnaast ga ik nu als medegebruiker samen met Muiswerk verder in onze zoektocht. En op deze weg denk ik nog wel andere vernieuwers tegen te komen. Ik verwacht i.i.g. Brightcentre nog wel op mijn pad te ontmoeten.

Geef een reactie

