Vakantie (bijna) voorbij: nu verder! Maar hoe?

De zon schijnt, het is half augustus. Net terug van een heerlijke vakantie uit Noord-Italie, met partner maar zonder kinderen (voor het eerst). Heerlijk de natuur proeven, hoofd leeg maken. Alhoewel leeg, dat is niet echt gelukt. Wel leeg in de zin van de dagelijkse waan loslaten die in een schooljaar op je af komt, maar niet leeg in de zin van ” hoe gaan we (ik) het onderwijs verder richting geven op de Ommezwaai”. Die gedachten blijven komen, ook tijdens een bergwandeling in de Maritieme Alpen. En dat vind ik ook helemaal niet erg, als er daarna ook maar even weer tijd is voor een lekkere glas wijn en een gesprek over de het mooie landschap.

Maar nu aan de koffie, kriebelt het weer. Ik wil aan de slag, de vernieuwingsdrang is groot. Ik lees dan de verschillende concepten over de ‘droomscholen’ in Amsterdam, zie de toespraak van Claire Boonstra tijdens de manifestatie van Leraren met Lef en voel dan dat het tijd is om mijn gedachten digitaal op te slaan.

Inmiddels  ben ik ook verder gegaan met het schrijven aan het innovatieplan voor de Ommezwaai en het leek mij goed ook hier, wat begonnen is als  mijn portfolio, wat ideeën te noteren. Eerst een korte terugblik.

In een vorige blog heb ik vermeld, dat mijn team verder wil met ICT te integreren in het onderwijs. Hoe en in welke mate dat is nog niet helder. Het begrip personaliseren wordt al wel regelmatig gedropt, ook binnen het MT. Ook dit is een breed begrip en hierbij moeten we uitzoeken wat bij ons past. Ik heb al wel twee acties ondernomen om ons verder op weg te helpen:

Zo gaan we volgend jaar met Muiswerk aan de gang. Het idee is om dit in twee of drie (proef)klassen in te voeren en een zelfde jaarklas niet. Dit dan goed te observeren om te kijken wat de resultaten zijn. En dan bedoel ik niet alleen de leerresultaten, maar ook het met name leerkrachtgedrag.

Daarnaast hebben we een abonnement genomen op Zuludesk, hierdoor zijn de Ipad’s beter te managen. Nu had ik verwacht dat ik met nemen van een abonnement van 5€ per tablet klaar zou zijn, maar een telefoontje met de Rolfgroep maakte duidelijk dat er ook nog een hele inrichting aan te pas komt met extra kosten. Dat voelde als een teleurstelling, maar inmiddels begeef ik mij vaak genoeg op de sociale media en heb via @durftevragen op Twitter hulptroepen ingeschakeld. Na een dag kwamen er al twee berichten binnen. Even een paar dagen afwachten wat dit oplevert.

Ik heb inmiddels ook het boek Disrusting Class uit van Clayton M. Christensen, waar ik ook via Twitter op ben gekomen, en dat laat mij niet los. Christensen stelt eigenlijk dat alle onderwijs-hervormingen niet geleid hebben tot verandering/verbetering van het onderwijs. Ook niet door de inzet van meer computers. Dit omdat het niet de leerling en het leren van hem/haar als uitgangspunt wordt genomen. Je moet iets buiten dit al ruim 150 jaar oude systeem doen, iets ‘ontwrichtends’ om tot verbetering te komen. Een voorbeeld van scholen die buiten het bestaande om zijn gegaan zijn de Kunskapskolan in met name Zweden. Als voorbeeld in Nederland zou je de O4NT-scholen kunnen nemen, of Unic en Niekee, e.a. Waarbij deze scholen nog wel steeds aan de wettelijke verplichtingen van examens e.d. moeten voldoen.

Wat deze woorden van deze ‘innovatiedeskundige’ nu voor mij en onze school betekenen, weet ik nog niet. Net zo min als de vraag van de al eerder genoemde Claire Boonstra: “waarom doen wij al decennia lang hetzelfde, terwijl de wereld om ons heen iets heel anders gaat vragen?” Deze waarom-vraag neem ik het komende schooljaar mee, maar we gaan ondertussen ook gewoon door met experimenteren, dat lijkt mij de beste manier om op zoek te gaan naar antwoorden.

Geef een reactie

